Sezonowanie drewna
Re: Drewno orzechowe - świeże - jak przygotować by wykorzystać ?
Sąsiedzi ze swojego ściętego orzecha zrobili szafę - ma niesamowite słoje. Nie pytałam jak to sezonowali i cięli ...
-
- 0p - Nowonarodzony
- Posty: 1
- Od: 5 wrz 2016, o 12:51
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Re: Sezonowanie sosny
Witam serdecznie.
Drewno do użytku zewnętrznego powinno mieć ok 18% wilgotności. W rzeczywistości jednak do budowy wiezb dachowych stosuje się drewno o wilgotności większej niż 30% a przepisowo mowia o 8%.
Kolega powyżej wypowiadał sie, że sosna jest miękkim i kiepskim materiałem oraz, że pochłania i oddaje wilgoć.
Dla sprostowania prawie każdy gatunek drewna tak pracuje i jest to naturalne. Wraz ze wzrostem wilgotności powietrza wzrasta wilgotność drewna. W kwestii doboru materiału z naszego kraju pod względem właściwości mechanicznych sosna jest jednym z najlepszych materiałów. W kwestii płotu proponuje drewno przetrzec, skladowac OK 4 miesięcy i śmiało obrabiać poprzez struganie, szlifowanie oraz malowanie. Radzilbym pomalować impregnatem 2 warstwy i zostawić na 1 rok. Impregnat posłuży jako ogranicznik szybkiego wysychania oraz zabezpieczy przed grzybami, pieśniami i biokorozja. Po roku drewno osiągnie swoją właściwą wilgotność a wtedy można delikatnie zmatowic i pomalować lakierobejca. W kwestii budowy szkieletu z mokrego drewna. Śmiało brać się do pracy, gdyż jeżeli drewno jest mokre, leżące belki będą krzywily się jeszcze bardziej co bardzo utrudni późniejszy montaż. Drewno mokre ma ok 50% wytrzymałości która osiągnie po wyschnięciu a więc prosty przelicznik jakiej siły będziemy musieli użyć aby "podociagac" po wyschnięciu. Jeżeli przy budowie istotny jest wyglad, należy dobrać kantowki o możliwie prosto przebiegających slojach. ( jeżeli słoje są mocno pokrzywione lub zawirowane drewno będzie tam mocno pracować i pękać).
Drewno powinno być strugane oraz szlifowanie. Szlifowanie można ułatwić poprzez przygrzanie belki palnikiem gazowym. Następnie malowanie 1 warstwa, czekamy do wyschnięcia. Matowienie papierkiem gramatury ok 200 oraz nałożenie kolejnej warstwy impregnatu.
Drewno musi mieć zapewniona wentylację, aby swobodnie oddawalo wilgoć.( przynajmniej do czasu uzyskania optymalnej wilgotności, nie wpychamy wełny itp. Istnieje ryzyko rozwoju grzybów i pleśni.) Jeżeli drewno nie osiągnęło optymalnej wilgotności (wnętrza 8-10%, zewnątrz 15-18%) nie radzę malować lakierobejcami lub lakierami, istnieje ryzyko, że odpadnie.
W razie pytań mój e-mail. Pghholzbau@gmail.com
Pozdrawiam
Drewno do użytku zewnętrznego powinno mieć ok 18% wilgotności. W rzeczywistości jednak do budowy wiezb dachowych stosuje się drewno o wilgotności większej niż 30% a przepisowo mowia o 8%.
Kolega powyżej wypowiadał sie, że sosna jest miękkim i kiepskim materiałem oraz, że pochłania i oddaje wilgoć.
Dla sprostowania prawie każdy gatunek drewna tak pracuje i jest to naturalne. Wraz ze wzrostem wilgotności powietrza wzrasta wilgotność drewna. W kwestii doboru materiału z naszego kraju pod względem właściwości mechanicznych sosna jest jednym z najlepszych materiałów. W kwestii płotu proponuje drewno przetrzec, skladowac OK 4 miesięcy i śmiało obrabiać poprzez struganie, szlifowanie oraz malowanie. Radzilbym pomalować impregnatem 2 warstwy i zostawić na 1 rok. Impregnat posłuży jako ogranicznik szybkiego wysychania oraz zabezpieczy przed grzybami, pieśniami i biokorozja. Po roku drewno osiągnie swoją właściwą wilgotność a wtedy można delikatnie zmatowic i pomalować lakierobejca. W kwestii budowy szkieletu z mokrego drewna. Śmiało brać się do pracy, gdyż jeżeli drewno jest mokre, leżące belki będą krzywily się jeszcze bardziej co bardzo utrudni późniejszy montaż. Drewno mokre ma ok 50% wytrzymałości która osiągnie po wyschnięciu a więc prosty przelicznik jakiej siły będziemy musieli użyć aby "podociagac" po wyschnięciu. Jeżeli przy budowie istotny jest wyglad, należy dobrać kantowki o możliwie prosto przebiegających slojach. ( jeżeli słoje są mocno pokrzywione lub zawirowane drewno będzie tam mocno pracować i pękać).
Drewno powinno być strugane oraz szlifowanie. Szlifowanie można ułatwić poprzez przygrzanie belki palnikiem gazowym. Następnie malowanie 1 warstwa, czekamy do wyschnięcia. Matowienie papierkiem gramatury ok 200 oraz nałożenie kolejnej warstwy impregnatu.
Drewno musi mieć zapewniona wentylację, aby swobodnie oddawalo wilgoć.( przynajmniej do czasu uzyskania optymalnej wilgotności, nie wpychamy wełny itp. Istnieje ryzyko rozwoju grzybów i pleśni.) Jeżeli drewno nie osiągnęło optymalnej wilgotności (wnętrza 8-10%, zewnątrz 15-18%) nie radzę malować lakierobejcami lub lakierami, istnieje ryzyko, że odpadnie.
W razie pytań mój e-mail. Pghholzbau@gmail.com
Pozdrawiam
Pień drzewa
Witam,
mam na działce roczny pień ze ściętego drzewa. Jest jeszcze z korą. Oczywiście ziemi bezpośrednio nie dotyka. W przyszłości pójdzie on na jakieś deski czy meble ogrodowe. I teraz pytanie - jak go zabezpieczyć - czy zostawiać jeszcze korę czy może oderwać całą korę i pomalować impregnatem?
mam na działce roczny pień ze ściętego drzewa. Jest jeszcze z korą. Oczywiście ziemi bezpośrednio nie dotyka. W przyszłości pójdzie on na jakieś deski czy meble ogrodowe. I teraz pytanie - jak go zabezpieczyć - czy zostawiać jeszcze korę czy może oderwać całą korę i pomalować impregnatem?
-
- Przyjaciel Forum - silver
- Posty: 951
- Od: 8 sie 2015, o 11:58
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: ŁÓDZKIE
Re: Pień drzewa
Zdecydowanie oderwać korę tam zaczynają robale.
-
- Konto usunięte na prośbę.
- Posty: 1788
- Od: 2 lut 2013, o 19:20
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Re: Sezonowanie drewna
Teraz to już trochę musztarda po obiedzie, ale po zdjęciu kory dobrze jest zamalować przekrój pnia farbą nie przepuszczającą powietrza.
Zmniejsza się ryzyko wystąpienia pęknięć, choć zwiększa się czas schnięcia. No i do tartaku to raczej mokre drewno się wozi.
Zmniejsza się ryzyko wystąpienia pęknięć, choć zwiększa się czas schnięcia. No i do tartaku to raczej mokre drewno się wozi.