Warunki uprawy
ŚWIATŁO Peperomie najlepiej rosną w miejscach, do których dociera łagodne, rozproszone światło. Latem nie mogą stać tuż przy południowym ani zachodnim oknie, bo ostre promienie powodują powstawanie plam na liściach. Zimą zaś - przeciwnie, warto je przenieść na parapet, bo z dala od okna, ich pędy wyciągają się.
TEMPERATURA Wszystkie gatunki są wrażliwe na chłód. Latem najlepiej się czują w temperaturze 20-25°C, zimą w 18-20°C. Uwaga: przy 5-8°C zupełnie marzną, dlatego w zimnych okresach roku trzeba je osłaniać podczas wietrzenia mieszkania.
WODA Rośliny te nie znoszą nadmiernego podlewania (zwłaszcza, gdy jest chłodno), bo powoduje ono gnicie korzeni. Ziemia w doniczce powinna być wilgotna, a nie mokra. Zanim dostarczymy jej kolejną dawkę wody, musi lekko przeschnąć.
Jako mieszkanki tropikalnych lasów peperomie wymagają dużej wilgotności powietrza. Doniczkę można ustawić na podstawce z kamykami i odrobiną parującej wody na dnie.
NAWOŻENIE Peperomie zasilamy od marca do października co dwa tygodnie nawozem dla roślin o ozdobnych liściach (np. Agrecol do roślin zielonych lub Nawomix - rośliny doniczkowe). Odmiany, które tworzą dużo kwiatów, można dokarmiać od czasu do czasu np. Biohumusem bądź Bio-ekorem dla roślin kwitnących. Zamiast wielokrotnego można zastosować jednokrotne zasilanie wiosną, używając nawozu wolno działającego, np. Osmocote lub Horticote.
PRZESADZANIE Wszystkie gatunki rosną dosyć powoli i płytko się korzenią, dlatego nie wymagają częstego przesadzania. Do nowych doniczek - najlepiej płaskich - przenosimy je tylko wówczas, gdy bardzo się rozrosną. Zabieg przeprowadzamy wiosną, używając ziemi uniwersalnej o odczynie lekko kwaśnym (pH 6-6,5). Pamiętajmy o drenażu na dnie.
CIĘCIE Gatunki peperomii o długich pędach warto co roku wiosną podcinać. Dzięki temu zagęszczą się i zyskają ładniejszy pokrój.
Łatwo je rozmnożyć
PRZEZ PODZIAŁ. Silnie rozrośnięte okazy gatunków tworzących kępy dzielimy na 2-3 części. Najlepiej zrobić to wiosną lub wczesną jesienią. Po ostrożnym wyjęciu rośliny z doniczki, tak by nie połamać kruchych liści, rozcinamy bryłę korzeniową ostrym nożem. Usuwamy najstarsze liście oraz zaschnięte lub gnijące korzenie. Rośliny sadzimy do mniejszych doniczek. Warto je kilka dni trzymać pod osłoną z bezbarwnego woreczka foliowego lub szklanym kloszem, żeby wokół nich było więcej wilgoci.
Z FRAGMENTÓW PĘDÓW. Zdrowe pędy tniemy na odcinki kilkucentymetrowej długości, tak by miały 2-3 pary liści. Po oberwaniu dolnych liści sadzonki umieszczamy w wilgotnym piasku i niezbyt szczelnie przykrywamy przezroczystą folią. Bez trudu się ukorzeniają, począwszy od wiosny aż do jesieni.
Kłopoty z peperomią
Liście tracą jędrność, podwijają się i zasychają. Często tak się dzieje przy mocno nagrzanych kaloryferach, szczególnie gdy peperomia stoi w ich pobliżu lub wysoko pod sufitem. To znak, że roślinie jest za gorąco lub
odczuwa brak wilgoci w podłożu lub w powietrzu. Trzeba wówczas umieścić ją w chłodniejszym miejscu, gdzie powietrze nie jest bardzo wysuszone, np. w chłodnej sypialni, lub przynajmniej regularnie podlewać i zraszać roślinę.
Liście matowieją, blakną, pojawiają się plamy oparzeniowe. Tak się dzieje, jeśli peperomia stoi latem przy nagrzanym oknie. Trzeba ją przenieść w głąb mieszkania lub osłonić firanką. Zimą może powrócić na południowy parapet.
Liście bledną, a pędy się nadmiernie wyciągają. Obserwuje się to u roślin stojących w ciemnych kątach. Trzeba je przenieść bliżej okna lub doświetlać energooszczędną żarówką.
Liście nieregularnie się fałdują, spodzie pojawia się gęsta sieć ciemnozielonych powierzchniowych kanalików biegnących do nerwu głównego. Takie zmiany zachodzą u okazów uprawianych w chłodzie i wilgotnej ziemi. Zanikają, gdy dostosujemy warunki do potrzeb rośliny. Warto to zrobić jak najszybciej, bo właśnie nadmierna wilgotność jest główną przyczyną niepowodzeń w uprawie peperomii.
Liście czernieją i gniją, pokrywają się szarym nalotem. Są to objawy mokrej zgnilizny.. Zmiany pojawiają się też u nasady pędów. Zwykle ta choroba grzybowa atakuje rośliny po długotrwałym zalaniu korzeni, do czego często dochodzi, gdy doniczka z peperomia umieszczona jest w osłonce, na dnie której gromadzi się' za dużo wody. W początkowej fazie choroby krótkotrwałe przesuszenie podłoża lub wymiana ziemi, a potem stosowanie prawidłowej pielęgnacji wystarczy, aby uratować roślinę, natomiast mocno zaatakowane okazy trzeba wyrzucić.
W katach liści kłaczki białej ?waty" - wełnowce. Szkodniki zwalczamy, wtykając w ziemię pałeczki Provado Combi bądź Tarcznik albo opryskujemy roślinę preparatem Actellic.
Na dolnej stronie liści delikatna pajęczynka, na górnej stronie pojawiają się żółte plamy - przędziorki. Zwalczamy je za pomocą pałeczek (jak wyżej) lub opryskujemy jednym z preparatów Karate albo Rufast. Zabieg powtarzamy po siedmiu-dziesięciu dniach.
Mam nadzieję że choć troszkę pomogę...bo każdy dom jest inny i nie zawsze wszystko idealnie pasuje z opisu.
